~ Ondersteuning bij stressgerelateerde klachten ~

Heb je ook wel eens het gevoel dat, voordat je er erg in hebt, de dag alweer voorbij is? Dat je ’s avonds het gevoel hebt dat je op het moment dat de kinderen op bed liggen je weer even kan ademhalen? Er wordt tegenwoordig veel van je gevraagd: kinderen naar school brengen, naar je werk gaan, boodschappen doen, kinderen weer ophalen en naar sport of andere clubjes brengen, ’s avonds koken, gezond natuurlijk, en kinderen naar bed brengen. Daarnaast moet je eigenlijk zelf ook nog sporten en wil je er ook nog leuk uitzien. Verder zijn er afspraken bij de kapper en tandarts en zijn er ook nog vriendschappen die je niet mag laten verwateren. En last but not least heb je een partner waar je natuurlijk ook tijd mee door wil brengen. Dan vergeet ik vast nog wel wat zoals de bezoekjes aan familie en verjaardagen. Poeh, je leven kan zo best wel vol ingepland staan en stress geven. Er wordt veel van je verwacht. Niet alleen dat je je zaken voor elkaar hebt, maar je wilt het ook nog perfect doen.

 

 

Stress

 

Te veel en te lang stress ervaren is niet goed voor je op fysiek, mentaal en emotioneel niveau. Op een gegeven moment is de emmer vol en krijg je klachten. Dan kun je denken aan bijvoorbeeld:

 

 

Lichamelijke klachten:

 

Hoofdpijn, pijnlijke spieren in je nek, schouders en rug,

 

je bent steeds moe,

 

je slaapt slecht,

 

maag en/of darmstoornissen.

 

Minder weerstand

 

etc

 

Psychische klachten:

 

Je kunt niet meer tot rust komen

 

Je hebt sombere buien, huilbuien en je piekert

 

Je kunt niet meer genieten, voelt je lusteloos

 

Slecht concentreren

 

Je voelt je angstig

 

Je voelt je onzeker

 

Angstig

 

etc

 

Andere klachten:

 

Je presteert minder en maakt fouten

 

Je eet te veel of juist te weinig

 

Je gebruikt meer alcohol en/of drugs en/of rookt meer

 

Je gaat steeds meer sociale contacten uit de weg

 

etc

 

Dan is het tijd om even een pas op de plaats te maken en goed voor jezelf te zorgen. In het vliegtuig zeggen ze niet voor niks dat je bij calamiteiten eerst zelf het zuurstofmasker op moet zetten voordat je de ander helpt.

 

 

Het is belangrijk om in deze drukke periodes toch ook tijd te maken voor ontspanning. Lichaam en geest hebben die ontspanning echt nodig om weer te kunnen herstellen en om weer in balans te komen zodat het algemeen welzijn verbeterd.

 

 

Heb je periodes met stress en zoek je hierbij ondersteuning om te kunnen ontspannen en weer balans te vinden dan kan ik je helpen met een Shiatsu Ryoho of Zen-Style behandeling en Reiki.